Robinzoni želvích ostrovů

autor : Běhounek František

knížka je z edice : karavana

Tato kniha je vlastně jednou částí objemnější publikace. naznané Kniha robinzonů. Těžko říct. co vedlo redakci k vypreparování jedné části. když by se. při dobré vůli ovšem. vešla do karavany celá původní publikace. Pravdou ovšem je. že Robinzoni želvách ostrovů lze z celé knihy považovat za nejlepší. Dějištěm čtyř příběhů je zapomenutý kout světa. souostroví Galápagy. Ostrovy dnes patří pod equadorskou správu a mají jiná jména. Proto kdybyste dějiště Běhounkových příběhů hledali na mapě. asi byste se nesetkali s úspěchem. Albemarle se dnes jmenuje Isla Isabela. Indefatigable nese název Isla Santa Cruz. Chatham hledejte pod jménem Isla San Cristóbal. Abych pravdu řekl. ty původní názvy mi připadaly mnohem exotičtěji a příhodněji k drsné= přírodě než misionářsky znějí jména svatých. kterých je jinak celý svět latinské Ameriky doslova přesycen. Nutno dodat. že Španělé ani jejich novodobí potomci neměli vůbec žádnou fantazii. Nu. dělat robinzona právě tady nemohl být žádný med a troufám si říct. že ani dnes by to asi nebylo lepší. Galápagy už jsou dosažitelné a velmi rád bych se tam podíval. ale lidský život není nekonečný a jsou také jiná místa na světě. který stojí za prohlédnutí. takže na tyto sopečné ostrovy z okolí rovníku asi už nedojde. Ale žít na místě. kde prakticky neprší. kde celý den sálá slunce. kde se člověk nepotká s tekoucí vodou a jen těžko najde kousek stínu. kde neroste snad ani normální tráva a z běžných živočichů lze potkat vlastně jen ptáky. to skutečně není ráj robinzonů. Se španělskými plavci – toto vlastně není povídka. ale stručný úvod k celé knize. popisující objev souostroví galapágy a jeho osídlování. Opuštěný námořník – na ten text se pamatuji dodnes: „John Hawkins. poctivý Irčan z Dublinu…“ a tak dále. Poprvé jsme jej četl před více než 46 lety. snad někdy v roce 1958 nebo 1959. už to nevím přesněji. protože materiál se nenávratně ztratil a paměť selhává a historické souvislosti vypadávají. Vím jen. že to byl časopis Pionýr a že dával tuto povídku na pokračování.. Ruku do ohně bych za to nedal. ale tuším. že u toho byly obrázky Zdeňka Buriana. Nemáte někdo tento ročník Pionýra k oskenování? Klasická robinsonáda z první poloviny 19. století. Běhounek tady výborně vystihuje atmosféru na americké velrybářské lodi a zejména vztahy mezi Johnem a kapitánem Ebenezerem Pittem. svérázné postavě. která jako by byla kopií Vlka Larsena ze slavného románu Jacka Londona. John byl mluvka a kapitán od přírody tak trochu sadista. A když nešťastný námořník prohodil větičku. že by radši seděl tamhle na té skále než se tady dřít jako trestanec. vzal jej kapitán za slovo a při první příležitosti vysadil Johna na břeh ostrova Albemarle. Tyto ostrovy. jak víme. proslavil Charles Darwin. neboť zde se začala formulovat v jeho hlavě slavná teorie přírodního výběru a místní pěnkavy jej inspirovaly k poznání základů evoluce. John Hawkins měl jiné starosti – šlo o holé přežití. Od tohoto okamžiku je to klasická robinsonáda se vším všudy. i s věrným přítelem z živočišné říše. Takto spolu s dramatickým dějem poznává mladý čtenář i přírodu souostrovím věčně suchou. horkou nevlídnou. i jeho faunu. zejména leguány. lachtany. želvy – a tučňáky. Nemyslím. že by se Johnovi podařilo hnát stádo želv přes půl ostrova jak to navrhuje Běhounek. ale co se týče želvy jako nosiče dřeva. řekl bych. proč ne. jen tu želvu dostat tam. kam potřebuji. Trochu bych chtěl uvést na správnou cestu informace o mečounovi.. Ten totiž své oběti na svůj ostrý meč nenabodává. protože by je asi těžko sundával. On svým mečem seká jako šavlí. což je jako způsob lovu rozhodně výhodnější. Trochu pochybuji o tom. že drsný zážitek s útokem mečouna je vůbec možný. Co se týče žraloků. tak v tomto ohledu má asi Běhounek pravdu. i když víme. že námořnická latina tohoto tvora skoro až démonizuje. Srovnejte s románem Frdericka Marryata. Kormidelník Vlnovský. KOD 008. Vzpoura na ostrově – tato povídka nás zavádí pro změnu na ostrov Chatham s dalším bohémem jménem Camilo casanova. který své povinnosti vojáka vysvětluje velmi svérázně. až je odsouzen k práci na plantáži dona Cobose. A to právě na ostrov Chatham. Don Cobos je typickým příkladem malého diktátora. který je na svém území absolutním vládcem. tím spíš. že mu ecuadorská vláda přihrává do rukou levnou pracovní sílu trestanců. Nu. jak se dalo očekávat. Casanova s několika dalšími druhy uprchne. aby se ukázalo. že útěk ej marný. za což jsou mnozí na místě zastřeleni. až se to příčí i mnohým vojákům z popravčí čety. Nu a ti dva hlavní. Casanova a Guardado. hlavní strůjce útoku. jsou vysazeni na břeh ostrova Indefatigable. Jenže tady už o nějaké řádné robinzonádě nemůže být řeč. protože nepříznivý terén a neprostupná vegetace nedovolí nešťastnému trosečníkovi. aby vůbec opustil pláž. a tak na ní musí živořit několik let a žít z toho. co mu přinese moře. Věru není se co divit. že jeden z dvojice tuto krutou zkoušku nepřežije. a druhý je zachráněn jen díky tomu. že další generaci trestanců se konečně po

Na moři

Kniha vzácná, ale nikoli obsahem Tak tato kniha ro

Plavčíci kapitána Bontekoea