Noční orel

autor : Klička Václav

Tak tuto knihu, ač jsem ji držel v ruce, jsem nekoupil zcela záměrně, ač byla uváděna jako sci-fi. Ale jméno autora i námět ve mně vůbec nebudily důvěru. Nu, časy se mění, dnes je už tato kniha v mé knihovně. V letadle byla hustá tma a ohlušující hukot. Zuřivý řev motorů nepřehlušoval jen řeč, ale i myšlenky... Sedělo se nepohodlně. Parašutistická brašna, zbraň, munice, vysílačka - co všecko musí na sebe navěsit výsadkář před seskokem do týlu nepřítele! - všecko to tlačilo, svíralo, stahovalo. 0 pohodli se nedá vůbec mluvit. Co nejdřív vyskočit z té burácející kovové bedny a cítit se aspoň pár minut volný jako pták. Tak začíná vědeckofantastický román Alexandra Lomma Noční orel, jehož poutavý dramatický děj se odehrává v prostředí nám velice blízkém - v beskydských lesích na Ostravsku, v trudných létech druhé světové války. Realistický rámec příběhu zachycuje činnost německých vojsk a gestapa v ostravském kraji i bojové akce partyzánského oddílu, který pod vedením ostravského horníka Horálka už více než rok působí ve zdejších hlubokých horských lesích. Náš příběh začíná za temné zářijové noci roku 1944, kdy sovětský vojenský dopravní letoun se skupinou výsadkářů majora Loktěva na palubě svrhne do místních lesů výsadek. Úkolem skupiny e pomoci místním partyzánům v bojové činnosti a zkoordinovat jejich akce s operativními plány sovětského velení fronty. Mezi členy sovětského výsadku je kromě jiných také četař Ivan Kožin, jeden z ústředních hrdinů našeho příběhu - příběhu, jenž je v rámci realistické časové a místní kulisy vybudován na fantastickém, kvazivědeckém motivu schopnosti člověka létat. Tuto schopnost létat objeví u sebe víceméně náhodně právě Ivan Kožin, když se mu při seskoku do nepřátelského týlu porouchá padák; podaří se mu přeměnit pád v klouzavý let a zachránit si tak život. Jak mu tato fantastická okolnost později pomůže v boji proti fašistickým okupantům, ale jak mu současné i na čas zkomplikuje život, to už jé obsahem mnoha dalších dramatických epizod, jimiž nás budou provázet hrdinové románu, jako lékař Korinta, sestra Iveta - budoucí Ivanova žena, partyzán Horálek, hajný Vlach a mnozí jiní.

Salvator I. - II.

Romány Alexandra Dumase poskytují čtenáři vždy zno

Říše Slunce