Tajemství pytlácké jeskyně

autor : Palman Vjačeslav

Sovětského spisovatele Vjačeslava Palmana (který původně vystudoval zemědělství), zavál život do nejrůznějších končin širé sovětské země - na Dálný východ, na Kolymu, na Kubáň, na Kavkaz. Jeho zevrubné odborné znalosti i bohaté zkušenosti o přírodě a životě lidí v odlehlých končinách Sovětského svazu se výrazně projevují ve všech jeho literárních pracích. Palmanovy příběhy nesou vždy pečeť drsných dalekých krajů, kterých se civilizace ještě příliš nedotkla, kde člověk nejednou musí podstoupit tvrdý chlapský boj s nepříznivými podmínkami, kde lidé často musí ze sebe vydat všechny síly, rozum i cit. Jeho pohled na přírodu není jen pohledem okouzleného člověka, ale i moudrého hospodáře, který nikdy nepřestává myslet na její ochranu. A přestože hlavním námětem každé jeho knihy je příroda a její zvířecí obyvatelé, jsou hlavními nositeli děje vždycky lidé, zpravidla lidé vynikajících kvalit. Tajemství pytlácké jeskyně nás zavádí na svahy kavkazských hor a poskytuje nám důvěrné seznámení se svéráznou kavkazskou přírodou. Zároveň nám umožní nahlédnout do osudů mladého lesníka Saši Molčanova. Sašova otce, také lesníka, připraví o život rána z pytlákovy pušky. Tehdy se Saša rozhodne pokračovat v otcově díle: bdít nad lesní přírodní rezervací. A tu budeme se zaujetím sledovat exotické líčení kavkazské přírody v jejích věčných proměnách, v koloběhu čtyř ročních období. Osamělé toulky lesníků a ochranářů přírody, krkolomné výstupy botaniků, odchyt zvěře pro zoologické zahrady aj. To všechno jisté upoutá zájem čtenáře, zejména čtenáře městského. Vyprávění má však ještě další rovinu: Pravidelný koloběh drsného, ale poklidného života zčeří podezření, že v lese řádí organizovaná tlupa pytláků. Podezření se ukáže oprávněným. A tak se staneme bezděčnými svědky pátrání lesáků i milice po pytlácké bandě, dramatického boje s ní i jejího zneškodnění. Z anotace na zadní straně desek.

Poslední plavba kpt. Lapérouse

Znovu kolem světa Redakce v roce 1956 určitě nebyl

Podivuhodné příběhy a dobrodružství Jana Kornela