Švýcarský robinzon

autor : Wyss Johann David

Wyssův Švýcarský robinzon patři ke klasickým dílům literatury pro mládež. A to k těm, která sice neoslňují svou dokonalou formou a literami hodnotou, někdy dokonce mohou vyvolat shovívavý úsměv, avšak tím snad jsou, jako právě toto zcela jistě upřímně a dobře míněné vyprávění, čtenáři bližší a milejší. Johan David Wyss (1782-1830), švýcarský pastor, chtěl na osudech chudé švýcarské rodiny - otce, matky a čtyř synů ve věku od osmi do patnácti let -, kteří se v době napoleonských válek odhodlají opustit Evropu a vyhledat si nový domov v zámořských koloniích a po ztroskotáni lodi, na níž cestuji, ho zcela nečekaně najdou na neobydleném ostrově, ukázat mnohé. Důležitost lidské práce. Důležitost rodinné a vůbec kolektivní soudržnosti, obětavosti, statečnosti a dobrého srdce. Propaguje únik od evropské civilizace, která se, jak se mu zdá, se svými válkami a rozvojem průmyslové výroby dostává do slepé uličky, návrat k přírodě, kde člověk může žít jako člověk bodný toho jména. Jistě: s mnohými autorovými názory asi čtenář nebude docela zajedno, jiné jsou vysloveny hodně naivně, ale svou upřímností i napínavým dějem ho kniha jistě zaujme. A snad mu nebude vadit ani autorova při všem realistickém popisováni zcela nereálná fauna a flóra na ostrově, kde naši robinzoni po deset let žiji. Ve snaze seznámit čtenáře s co největším počtem různých exotických zvířat a navíc dodat dobrodružstvím svých hrdinů na co největší pestrosti vytvořil autor ze svého ostrova jakousi zoologickou a botanickou zahradu. Velkoryse přitom pomíjí geografická pásma, na něž je výskyt jednotlivých druhů omezen. Čtenáře, který si u těchto věcí potrpí na přesnost, kniha v tomto ohledu možná popudí. Je však třeba si uvědomit, že autorovi nešlo o to, vylíčit geograficky přesně určený kus země. Chtěl napsat napínavou a přitom výchovně působící dětskou knížku. A s ohledem na tento záměr je také potřeba knihu hodnotit. I tento klasický román zprostředkovala edice KOD českým čtenářům jen v převyprávění, a to Bohumíra Polácha. Děj se odehrává na fiktivním ostrově Nové Švýcarsko v Indickém oceánu. Pokračování této knihy svého dětství po letech napsal Jules Verne pod titulem Druhá vlast. Až on také přesněji vymezil polohu území… Po ztroskotání anglické lodě se na zcela neznámém pobřeží zachrání šestičlenná rodina: pan Jakub Braun s chotí Eliškou a jejich čtyři synové Bedřich (15), Kuba (12), Arnošt (10) a František (8). Za pozornost stojí, že všichni tito „švýcarští robinzoni“ považují po celých jedenáct let pobytu „druhou vlast“ nikoli za ostrov, nýbrž za součást pevniny, pravděpodobně západní Austrálii. Hrdinové se na ostrově postupně utkávají s absurdně smíšenou faunou. Podstupují boje se lvy, tygry, medvědy, slony, hrochy, šakaly, hyenami i hroznýši a současně loví antilopy, plameňáky, osly, prasata, orly, velryby, lachtany, mrože, tuleně, žraloky, leguány, dropy, klokany, holuby anebo vlaštovky… Chovají psy, krávy, buvoly, kozy, ovce, osly, prasata, slepice, husy i kachny, ochočí si orla i opici, a všem těm zvířatům dávají zhusta i jména. Podobně rozmanitá pak je i flóra ostrova, kde se navíc dají těžit snad veškeré nerostné suroviny. Zajímavým prvkem je také první obydlí švýcarských robinzonů. Není jim tradiční jeskyně, ale obrovský vykotlaný strom, který nazvou Sokolím hnízdem (motiv převzal Jules Verne pro román Škola robinzonů). Na „Kouzelnou“ jeskyni dojde ve Švýcarském Robinzonovi až později - a poté, co se do ní trosečníci sami zvenčí prostřílejí za pomoci střelného prachu. I Vernovi hrdinové obdobně naleznou v Tajuplném ostrově svůj Žulový dům a podobně jako oni pojmenovávají už i švýcarští trosečníci všemožná místa: Šakalí potok, zátoka Spásy, Žraločí a Velrybí ostrůvek... Až po celých deseti letech přinese kormorán zprávu psanou jinou lidskou bytostí. Je to ale jen dopis mladé Angličanky Jenny Montroseové, která kdysi, už ve svých čtrnácti letech, ztroskotala na nedalekém sopečném ostrůvku. Odpověď jí odešle nejstarší ze synů Braunových, načež se ji vydá i hledat. Než ji zachrání, musí se ovšem utkat s tygrem. Už brzy poté objeví Nové Švýcarsko korveta Jednorožec. Její kapitán Joe David Littlestone je příjemně překvapen vzkvétající kolonií. Tu starý pan Braun bez váhání věnuje Anglii. Tam ani domů se ovšem nikomu z robinzonů nechce. Na skok odjíždí jen Jakub, aby přivezl některé potřebné věci a aby vydal deník svého tatínka knižně. A také Bedřich a Jenny na chvíli odjedou, protože ona chce k přestěhování do Nového Švýcarska přesvědčit svého otce. Především však se oba mladí lidé v Anglii vezmou. Na ostrově přibyla také rodina Wolstoneova a dcery Kristýna a Betsy se postupně zamilují do Františka a Arnošta… Klasický román roku 1966 dosti volně zfilmoval Walt Disney, zatímco novější film Nová švýcarská rodina robinzonů (1998) s Jamesem Keachem a Jane Seymourovou (skuteční manželé) plus Davidem Carradinem (padouch navíc) s původní knihou nesouvisí. Napsal Ivo Fencl

Lvi přicházejí

Richterův dobrodružný román Lvi přicházejí zavede

Poslední mohykán